CasMirenkids.reismee.nl

Heftig!!

Vrinden,

Na al die weken in onze gepimpte 6-wielige tent werd het weer tijd voor vliegen. Via het verre Oosten naar het nabije Oosten om zo de laatste dagen van onze reis invulling te geven.

In Cairns konden we er al een beetje aan wennen, want de stad was ingenomen door chinezen die deze fantastische ‘parel van Australië';-) hadden uitverkoren om hun nieuwjaar, jaar v/d tijger zoals u waarschijnlijk wel weet, te vieren.

Gezellig met al deze feestgangers richting Hongkong! Het was even schrikken dat het er slechts 7 gr. was; zo'n 28 gr. minder dan bij vertrek uit Australië. Op het vliegveld moesten alle tassen leeg om voldoende laagjes isolatie op te kunnen bouwen. Hongkong is een fascinerende stad. We kwamen in het donker aan en de rit naar het centrum is indrukwekkend; enorme havens, kolossale hangbruggen en muren van wolkenkrabbers verlicht in alle kleuren van de regenboog.

Na wat uitslapen doe je 's ochtends de gordijnen van je hotelkamer op de 18e verdieping open en overal zie je de enorme woontorens en kantoorreuzen om je heen. We hadden één dagje om een klein stukje van deze gigantische, strak georganiseerde ‘mierenhoop' te verkennen. Onze conclusie: de Hongkong chinees houdt van eten, juwelen en (merk)kleding. Verder waren onze smurfen de bezienswaardigheid ‘in town'. Iedereen binnen en buiten het hotel moest wel even in een wang knijpen of aan de haartjes van Gijsje voelen. Wel lekker, konden ze vast wennen aan wat ze in Delhi te wachten zou staan!

Door naar Delhi, India. Daar is veel over te vertellen. Allereerst de extreme beveiliging en aanwezigheid van zwaar bewapende militairen overal. Voor je het hotel in mag bijvoorbeeld, is er eerst een bomscreening van de taxi en daarna scanning van mens en koffer zoals op een gemiddeld Amerikaans vliegveld. De bureaucratie hebben ze verheven tot kunst - je moet er rustig naar kijken en maximaal lang van genieten - er zijn elk jaar de (wereld)kampioenschappen stempelen voor ambtenaren en de hoofdwegen zijn onverlichte karrensporen. Prachtige (niet onderhouden) middeleeuwse forten en paleizen. Ook overal de NOVIB kalender live. Maar bovenal onwaarschijnlijk smerig en overvol straatarme mensen. Je vraagt je telkens weer af hoe dit land een wereldmacht kan zijn die kernonderzeeërs kan bouwen en een ruimtevaartprogramma heeft!

Dit jaar worden in Delhi de Commonwealth Games (olympics voor ex- Engelse koloniën) georganiseerd, waarvoor speciaal een metrolijntje dwars door de stad wordt getrokken. Ik kan je vertellen; dat gaat nog een toefje rigoreuzer dan de Noord-Zuid lijn.

Delhi is ook Smellie en dat is het zeker!! De stad ligt onder een dikke geel-grijze smog laag. Als je na een half dagje stad in je hotel terug komt moet je eerst goed je neus snuiten, douchen en je tanden poetsen anders smaakt je eerste biertje naar aquariumwater net voordat je dat moet verschonen.

Agra en de Taj Mahal bleken helaas voor ons letterlijk onbereikbaar. Er is dagelijks precies één vlucht, met één maatschappij, vanuit Delhi naar deze topattractie van het land en raar maar waar: die zat vol. Je kan ook met de auto, inclusief chauffeur, voor een habbekrats de 200 km doen, maar dat vraagt 4 tot 4 ½ uur hobbelen en stuiteren enkele reis. Dat leek ons geen goed plan voor het algemeen en psychisch welbevinden van ons gezin.

Dan maar de highlights in Delhi bekeken, die zijn ook prachtig namelijk. Enig nadeel is dat wij een bezienswaardigheid waren binnen de attracties; bijna elk Indiaas gezin wil aan de kids zitten of met ze op de foto. Dat waren de mannen eerst nog wel bereid te doen, maar na een uurtje werd dat toch flink huilen. Na een paar uur vlucht je dus elke dag terug naar het hotel waar gelukkig veel kussens zijn waar hutten en tenten mee kunnen worden gebouwd. Dat kalmeert elke kleuter en peuter. De ouders kunnen dan even bijkomen met één van de 30! Bollywood kanalen op tv.

Morgen naar huis. Zoals al eerder geschreven een raar idee! Na al die maanden met z'n viertjes genieten van al dat moois, terug naar de werkelijkheid. Aan de andere kant ook weer fijn om alle familie, vrienden, kneusjes en collega's te zien. Soms hebben we jullie best een beetje gemist!!

Iedereen onwijs bedankt voor alle leuke reacties op onze website, de mailtjes, Skype-sessies en SMS-jes. Tot snel.

Sahib Cas en aanhang

Ed Poel

Beste Mirjam, Cas en kids.
En zo zit zo'n lange reis er dan toch (bijna) op. Met veel plezier heb ik jullie smeuige verhalen gelezen en de prachtige foto's bekeken. Jullie kunnen ongetwijfeld nog lang nagenieten van deze indrukwekkende reis.
Helaas komt de (soms harde) werkelijkheid (met zuinige gelijkspelletjes van Feyenoord) nu wel weer heel dichtbij.
Goede thuiskomst en tot ziens !!

Ed

Wouter en Annemarlijn

Hee wereldreizigers!

Gek idee om na zo lang weer de kou en regen van Nederland op te zoeken, het zal inderdaad wel wennen xijn (hier spreken ervaringsdeskundigen!)... Wij hebben in ieder geval ontzettend genoten van alle verhalen en foto's en zijn ook erg nieuwsgierig naar het live-verslag!

Fijne terugreis vast, geniet van jullie laatste dagje en tot snel!

Wouter & Anne

Hanny Schouten

Graag wens ik jullie een zéér voorspoedige thuisreis! Ik ken 'iemand' in Westmaas die bijna niet kan wachten om jullie weer in haar armen te kunnen sluiten!

Dag, dag en tot ziens.
Hanny

Yvonne

Goede terugreis... zucht het zit erop, jammer! We zijn overigens wel zeer benieuwd naar jullie 'live' verhalen en ervaringen... XX

Superkneus

Zijn jullie al thuis? Gaan jullie wel verder met de gezellige verhalen op de site???? Dat kan toch best, het was zooo gezelligig om te lezen.... De plaatjes erbij, ik geef het toe, zullen wat minder spectaculair zijn.
Luitjes, ik hoop dat jullie lekker in je eigen toffels en badjasjes weer snel je draai te pakken hebben,
tot volgende week!!