CasMirenkids.reismee.nl

Aftellen

Trouweaanhang,

Ten zuiden van Brisbane heet het strand ineens de Gold Coast en een deel daarvan Surfers Paradise. Het is een soort Australische variant op Benidorm met heel veel Aussies op vakantie! Op 26 januari is het ‘Australia Day'. Dan gaat er nog meer vlees op de barbie en drinken ze nog een extra slokje bier. Veel gezwaai met de nationale vlag ook en extra tattoos van het ‘Zuiderkruis' op bovenarm, schouder of op de bil. Een locale variant op Koninginnendag dus eigenlijk gewoon. Het is tevens het eind van de vakanties. De dag er na haakt elke ‘Mate' zijn (enorme) caravan achter zijn 4WD en gaat huiswaarts. Ineens is de camping voor ons alleen, op een paar bejaarde Aussies na dan.

In dit deel van de oost-kust bevinden zich ook de pretparken en niet zo weinig ook. Jammer dat de kinderen nog geen 1.4 m lang zijn en we dus niet in de ‘Kamikaze Lift', ‘Vertical Swing' en ‘Vomadrome' mochten;-) Wij werden verwezen naar wat onschuldig gespetter met water en spelen met de inheemse fauna. Jullie begrijpen dat het voor de kids een enorme straf was deze ‘snoepwinkel' te moeten verlaten. Ach ja; life sucks

Net boven Brisbane heet de kust Sunshine Coast, maar dat is maar betrekkelijk. In deze tijd van het jaar komen de Cyclonen over en dat betekent veel wind en nattigheid, overigens bij tropische temperaturen. Olga heette de aanwezige tropische storm en voor die echt los ging konden paps en mams nog net effen lekker wat golfen.

Aangezien de kuststrook geheel was overstroomd zijn we via het binnenland noordwaarts getrokken. Wij vonden Nieuw Zeeland leeg, maar deze regio wint het er met gemak van!

Het landschap verandert ineens in een soort (prachtige) tropische savanne en de hoofdbewoner is de vlieg. Een hele nare ook; hij gaat vooral in je oren, neusgaten of op je lippen zitten, wat eten tot een ware kunst verheft. De paar bewoners die hier nog wonen, leven op verschrikkelijk eenzame en lelijke kruispunten met onuitsprekelijke namen die je zo om de 100 km hebt. En dan is dit nog niet eens de echte ‘Out Back'! We hebben een paar dagen de insecten en reptielen getrotseerd - Mirjam geestelijk bijstand verleend - en wat rondgelopen door dit prachtige deel. Toen Olga een beetje was uitgeraasd konden we weer terug naar de kust.

Langzaam maar zeker kom je dan in tropisch Australië. Dat betekent 'sticky',regenwoud, bananen plantages en onwaarschijnlijk veel suikerriet (1500km lengte!!). Ineens kan je ook niet zo maar meer zwemmen in zee vanwege (dodelijke) kwallen en langs dobberende krokodillen. Daar hebben ze dan wel weer wat op bedacht; nog grotere zwembaden op de campsites en grote kunstmatige lagoons.

Dé attractie in dit deel van het land is het Great Barrier Reef, zo'n 60-100km uit de kust. Je kan er naar toe om te snorkelen en te duiken. Hier en daar hebben ze enorme ponton-eilanden aangelegd waar je dan een dag bent, met vermaak voor jong en oud. Voor je het water ingaat moet iedereen echter eerst een ‘kwallen pak' aan in man onterende kleuren. De beloning is echter fenomenaal!! Koraal en -bewoners in alle kleuren en maten.

Tja, ineens heb je dan 3000km achter de wagen en zit je op je laatste strandje op Dunk Island, in de buurt van Cairns. Dan is het aftellen begonnen en is de reis verworden tot een gewone vakantie en komen de eerste overpeinzingen; 'veel te snel gegaan', 'hoe heten ook al weer mijn collega's?' 'zouden mijn pantoffels nog onder de kapstok staan?' en meer van die onbelangrijke zaken.

Goed. Vanaf de 18e gaan we nog wat stukjes vliegen en langzaam huiswaarts met een nachtje HongKong en vier in Delhi, van waar wij u de laatste mailing zullen sturen. Voor iedereen die met vakantie gaat: Plezier!

Liefs de van Oorties

Janneke

Hoi Cas, ik zorg dat je pantoffels klaar staan hoor !
het huis zal weer helemaal staan te glimmen als jullie thuis zijn, dus maak daar maar geen zorgen over en geniet nog maar allemaal van die laatste dagen !
Groetjes, Janneke

Willem en Anne

Wat gaat de tijd toch snel en wat een coole verhalen blijven jullie maar schrijven. Geniet van de laatste dagen en kom veilig terug!
lfs
WenA

hidde en ineke

Genieten nog steeds van jullie mooie verhalen en foto's.
Bedankt voor de leuke krokodillenkaart . Was dus erg toepasselijk want ze dreven in de zee ook blijkbaar, moet
er niet aan denken. Hoop dat jullie een goede reis huiswaarts hebben en geniet er nog maar even van.
Liefs en dikke kussen van ons

marianne olt

ik zal je leuke reisverslagen missen als je straks weer de hele dag gewoon naast me staat......

annemieke

Hoi lieden,

Ik geniet iedere keer weer van jullie schitterende verhalen en foto's.
Hoop dat jullie een goede trip terug hebben.
Hartelijke groeten, Annemieke

Thea van Doorn

Ai,ai 'Olga', en dan die vliegen!
Nou de laatste ruime week, wat zal het af en toe vreemd voelen! Maar een hele goeie terugreis gewenst!
Heel veel liefs van Thea

Marianne van Harten

Hoi lieve reizigers

Nog even en het zit er weer op.
Rest nog een hoofd vol herinneringen.
Bedankt dat we van al jullie mooie avonturen mee mochten genieten.

We gaan nu toch wel de harde bons op de ruit missen
van superdoc.
Hoewel we ons iedere keer weer lam schrokken, is het nu lang genoeg stil geweest.
Geniet nog even van jullie laatste weken op reis.
liefs Marianne

cora

Waar blijft de tijd!! Zo vertelde jij, Mirjam, dat je op wereldreis gaat en nu .....dicteer je al bijna alweer je eerste brief!!! Geniet er nog even lekker van, het is hier nog steeds wat frisjes en soms nog wat glad en wit!! Dank voor de héérlijke verhalen en de leuke en mooie foto's. Groeten van Cora.