CasMirenkids.reismee.nl

Rapa Nui

Landgenoten,

Paaseiland! Daar is veel over te vertellen. 18 km lang, nog geen 10 breed en héél eenzaam. Het dichtstbijzijnde (ei)land is 2300km ver en we zijn nog steeds trots op onze piloot dat die dit stipje in zee het heeft kunnen vinden! Overigens ontdekt door onze landgenoot Roggeveen en niet met Kerstmis.

Het landschap is indrukwekkend mooi; uitgedoofde vulkanen met een tropisch sausje. Niemand weet waarom, maar de bewoners hebben hier tussen 500 - 1500 na Chr. enorme beelden gemaakt in één van de (zwarte)vulkanen, om ze vervolgens te transporteren naar hun standplaatsen aan zee. Niemand weet hoe ze dat deden en dat maakt het mysterie alleen maar groter. Vervolgens kreeg een aantal van die beelden een rood mutsje op van zo'n 10.000kg;-), uitgehakt uit één van de rode vulkanen. Zo ging dat jaar in jaar uit, als alles tenminste ‘rustig' was tussen de diverse clans op het eiland. Maar ja, soms kregen ze ruzie en dat is extreem onhandig op zo'n postzegeltje. Je kan je niet afreageren op iemand buiten het eiland dus wat moet je dan?? Inderdaad, elkaar treiteren en narren door die noeste arbeid van jaren te frustreren. Hoe?.........je gaat gewoon de beelden van je buren omtrekken! Het schijnt niet eenvoudig te zijn 5-15 m. hoge massieve beelden om te duwen; maar ja het lucht wel weer even enorm op!

Hoe dan ook, het eiland is, in ieder geval voor ons, een onverwachte tropische verrassing met zelfs 2 prachtige stranden! Flinke golven, dus ook stoere jongens op plankjes in zee. Laatste opvallend detail is het soort toerist dat hier vertoeft; hoog afritsbroekgehalte, cameralens van tenminste 30cm lang en pet met lange klep en nekflap; alleen het vlindernetje ontbreekt. Wij worden wat vreemd aangekeken op onze teenslippertjes, korte broek en tropische rokje met 2 bambinootjes op Crocs.

Jeroen had bij aankomst hier overigens heel andere zorgen: waar waren nou toch al die Paaseieren verstopt?? Daarover binnenkort meer in de volgende' Kikkersloot'.

Goed, morgen naar het volgende stukje land 3000km verderop: Tahiti!!

Chiao, compadres .

Veel liefs van de 4 musketiers!

Thea

Mooi geschreven, ik zie het voor me!
Wat een indrukken allemaal, kunnen jullie het allemaal bevatten?
Hier is het fijn miezerig weer, dus je mist weinig..
Heb t goed, liefs voor allemaal!

harald

Zo familie,
Gaat het een beetje???? Ik dacht laat ik iets van Feyenoord horen. Gisterenavond bij een temperatuur van -6 op rij 13 stoel 29 gezeten. Veel vaste vrienden waren er niet. Zo, dat was een hele beproeving, niet alleen het weer maar ook het voetbal. Deze twee bij elkaar leverde een temperatuur van -10 op. Het was weer "natje". Wat denk je zullen we een seizoenkaart van Heracles (Verbeek) kopen. Staan nu achter Feyenoord op de 6de plaats??!!
Enfin, geniet van de reis...deze is over voordat je het weet.
Groetjes

Harald